bocznica szlakowa - cegielnia MURZYNOWO - 44.260 km ========================================================= 1. układ torowy cegielni, lokalizacja budynków oraz oznaczenia podstawowych elementów infrastruktury - zgodne z rzeczywistością; 2. fumkcjonowanie i obiegi składów na terenie kopalni gliny, w okolicach budynku produkcyjnego, rampy zasypowej przy kotłowni oraz dojazdu do portu rzecznego i rampy przy bocznicy normalnotorowej - zgodne i urealnione do "technologii kolejowej" stosowanej w cegielni Murzynowo; 3. adres fizyczny firmy: 66-440 Murzynowo, Sportowa 2; ======================================================== HISTORIA CEGIELNI: Cegielnia Murzynowo postała w XIX wieku, największą modernizację przeszła w latach 1925-1928. W latach 1939-1945 we wsi był obóz pracy przymusowej umiejscowiony w tutejszej cegielni. W 1945 przejęto na własność państwa jako mienie opuszczone przez niemieckiego właściciela. Do 1951 roku produkowano tu cegłę pełną, dziurawkę, cegłę półklinkierową, którą wysyłano również na wschód kraju, nawet na budowę Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. W późniejszych latach cegielnia w Murzynowie nazywała się jeszcze Murzynowskie Zakłady Ceramiki Budowlanej (1952), Skwierzyńskie Zakłady Przemysłu Terenowego Materiałów Budowlanych w Murzynowie (1958 - razem jako jedno przedsiębiorstwo ze Skwierzyną Gaj i Żwirownią Gaj). W 1960 roku do w/wym przedsiębiorstwa dołączyły cegielnie: Gorzów, Chwalęcice Dolne, Witnica II, Muszkowo, Drawiny i Stare Kurowo. w 1966 roku cegielnia po połączeniu z przedsiębiorstwem w Witnicy została przemianowana na Gorzowskie Zakłady Ceramiki Budowlanej w Skwierzynie, Zakład Produkcji Pomocniczej Murzynowo. W wyniku prywatyzacji w 1993 cegielnia została przejęta przez firmą „Budinstal” z Międzyrzecza, która zamknęła produkcję w 2003 roku. --------------------------------------------------------- TECHNOLOGIA "KOLEJOWA": - w cegielni funkcjonowała kolej wąskotorowa o rozstawie 600 mm. Układ torowy można podzielić na dwie części: górną i dolną. Umowną granicą pomiędzy częscią górną i dolną jest wiadukt linii kolejowej Stare Bielice - Skwierzyna. - dolna część, obsługiwana przez lokomotywki spalinowe GLs30 z własną "lokomotywownią" i kanałem rewizyjnym, służyła do dowozu gliny do gniotowników w budynku produkcyjnym. Z uwagi na to, że na terenie wyrobisk nie było mijanek, skład "pociągu" (zazwyczaj jeden z 9 kolebami) był pchany przez lokomotywkę w kierunku danego wyrobiska w kopalni, gdzie załadunek odbywał sie przy pomocy koparek wieloczerpakowych. Po powrocie lokomotywka była odłączana od składu i za pomocą liny wciągała go na tor "pełnych koleb", sama jadąc torem "próżnych koleb". Po dociągnięciu składu do określonego miejsca lina od lokomotywki była odłączana i koleby z urobkiem były wciągane do budynku przy pomocy wciągarki linowej. Po opróżnieniu pusta koleba była kierowana (również przy pomocy wciągarki linowej) na tor "pustych koleb" i włączana do kolejnego składu. - Górna część obsługiwana była przez 3 lokomotywki spalinowe WLs (WLs40-1121 z 1960 roku z cegielni Muszkowo), WLs40-613 z 1957 roku i WLS50-2296 z 1959 roku), które również posiadały w tej części własną "lokomotywownię". W ramach górnej części dowożono węgiel (dla potrzeb kotłowni) od rampy bocznicy normalnotorowej (linia Stare Bielice - Skwierzyna) do rampy zasypowej znajdującej się po drugiej stronie budynku produkcyjnego. W czasach świetności zakładu w drugą stronę dostarczono również gotowe wyroby, które przeładowywano na wagony normalnotorowe. Z górnej części można było również transportować materiały linią wąskotorową o długości ok. 1700 m, wzdłuż wsi Murzynowo, do portu rzecznego na warcie. Linia ta często służyła pracownikom cegielni do transportu węgla z rampy normalnotorowej pod własne domy we wsi Murzynowo. - obie części górna i dolna połączone są ze sobą krótką "łącznicą" odchodzącą od toru "pustych koleb" do toru idącego za budynkiem produkcyjnym w kierunku rampy normalnotorowej. - istniał również jeszcze jeden "układzik" torowy, przecinający w/wym. łącznicę. Tor ten służy do wywozu odpadów poprodukcyjnych, między innymi cegieł z budynku produkcyjnego do młyna (kruszarki) znajdującego się w pobliżu wiaduktu linii kolejowej Stare Bielice - Skwierzyna. ========================================================= ========================================================= info na podstawie źródeł: http://www.murzynowo.eu/index1b.html Swiat Kolei 2002/1 greg05[malpka]wp.pl, 2009-07-28 ========================================================= =========================================================