stacja PKP - SKWIERZYNA stacja węzłowa III klasy 92.635 km - linia 341 - Rokietnica - Skwierzyna 48.397 km - linia 343 - Zbąszynek - Gorzów Wlkp. 50.895 km - linia 342 - St. Bielice - Skwierzyna ========================================================= - ilość peronów/krawędzi: 5/5; - przetaczanie wagonów odrzutem zabronione z torów nr 5a, 11, 12, 13 we wszystkich kierunkach; - dla wyjazdu pociągu: pasażerskiego w kierunku Wierzbna z toru 1, 6 i 8, pasażerskiego w kierunku Zieleńca z toru 1, 2, 4, 6 (tylko z Międzyrzecza) i 8, pasażerskiego w kierunku Międzyrzecza z toru 1, 2, 4, 6 i 8, pasażerskiego w kierunku St. Bielic z toru 1, 2 i 8, towarowego w kierunku Wierzbna z toru 1, 6 i 8, towarowego w kierunku Zieleńca z toru 1, 2, 4, 6 (tylko z Międzyrzecza) i 8, towarowego w kierunku Międzyrzecza z toru 1, 2, 4, 6 i 8, oprócz podania sygnału zezwalającego (przez dyżurnego ruchu) na semaforze wyjazdowym obowiązuje podanie sygnału: "Nakaz Jazdy" lub pozwolenie za pomocą urządzeń łączności względnie ustnie; - stacja wyznaczona do wydawania "Rozkazów szczególnych" drużynom pociągowym na odcinku: do stacji Międzyrzecz dla pociągów osobowych i towarowych (dla poc. rozpoczynających bieg); do stacji Międzychód dla pociągów osobowych i towarowych (dla poc. rozpoczynających bieg); do stacji Gorzów Wkp. dla pociągów osobowych i towarowych (dla poc. rozpoczynających bieg); do stacji Krzyż dla pociągów osobowych i towarowych; - przejazd taboru przez wagę wagonową (pomostową) dozwolony jest z szybkością do 5 km/h; ========================================================= HISTORIA STACJI: - 1 czerwca 1885 uruchomiono linie kolejowš ze Zbąszynia do Międzyrzecza, którą następnie (1896-07-01) doprowadzono do Skwierzyny, a 1896-12-01 przedłużono do Gorzowa Wlkp. - w 1906-05-01 Skwierzyna stała się stacją węzłową po uruchomieniu linii do Międzychodu. - obecny kształt stacja uzyskała z uwagi na kształt granic po II WŚ. W 1935-10-04 wybudowano linię do Lipek Wielkich, a następnie przedłużono ją w 1936-08-05 do Starych Bielic umożliwiając "tranzyt" do Krzyża i dalej w kierunku Gdańska i Królewca z obszaru Międzyrzecza i nowo wybudowanego Zbąszynka. - w okresie budowy (ok. 1928 roku) linii do Starych Bielic planowano ją jeszcze przedłużyć (ze Skwierzyny) do Gubina, w zależności od wariantu, przez Templewo, Łagów, Toporów i Budachów. - do lat sześćdziesiątych linia do Starych Bielic na odcinku Skwierzyna - Skwierzyna Gaj była nieczynna z uwagi na zburzony w trakcie działań wojennych most na Warcie. Wtedy to stacja Skwierzyna Gaj była stacją końcową dla pociągów pasażerskich przyjeżdżajacych od strony Krzyża. - z uwagi na bardzo duże uszkodzenia, do czasu odbudowy (1965 rok), mostu na Warcie w Gorzowie Wlkp. pociągi po II WŚ w kierunku Gorzowa docierały tylko do stacji Gorzów Wlkp. Zamoście; - wiosną 1980 roku stacja, przeszła kapitalny remont (przy okazji remontu linii ze Zbąszynka, Gorzowa Wlkp. i Poznania). - w 1988 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego linię do Starych Bielic. - w 1995 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego odcinek Międzychód - Skwierzyna; - w 1996 roku zamknięto dla ruchu towarowego linię do Starych Bielic. - w 1998 roku rozebrano linię do Starych Bielic. - w listopadzie 2002 roku, na okres prawie roku, zamknięto dla ruchu pasażerskiego odcinek Zbšszynek - Skwierzyna - Gorzów Wlkp.; ========================================================= DANE TECHNICZNE STACJI (stan ZDOKP 1985): - tory główne - 1, 2, 4, 6 i 8; - tory ładunkowe - 3, 5, 7, 9, 11 i 13; - tor boczny odstawczy - 10; - tor trakcyjny - 12; --------------------------------------------------------- - tor nr 1 (peron 2) przeznaczony jest dla pociągów z Międzychodu; - tor nr 2 (peron 3) przeznaczony jest dla pociągów z/do Starych Bielic (Krzyża); - tor nr 4 (peron 4) przeznaczony jest dla pociągów z Międzyrzecza; - tor nr 6 (peron 5) przeznaczony jest dla pociągów z Gorzowa Wlkp.; - peron 1 przy torze nr 1 nie ma przeznaczenia; - tor nr 8 (dodatkowy) przeznaczony jest dla obsługi pociągów towarowych we wszystkich kierunkach; - przy torze 7 znajduje się rampa boczna i droga ładunkowa; - przy torach 11 i 13 znajdują sie rampy czołowo-boczne; - tor 5a kończy się przy budynku ekspedycji towarowej; - tor 9, zabezpieczony wykolejnicą wk1, za/wyładunkowy posiada skrajnik i wagę wagonową; - tor 10 zabezpieczony wykolejnicami wk5 i wk7; - tor 12 przenaczony był do dojazdu do jednostanowiskowej parowozowni (nieczynnej od czasów II WŚ); - sygnalizacja: kształtowa - czynna ( w tym charakterystyczne semafory E2 i F2 na półmostku nad torami 6 i 8); - na końcu peronu 3, na wysokości semaforów K i L2 oraz przy przy torze 12 (przy wjeździe do parowozowni) znajdują się żurawie wodne; - przy semaforach wjazdowych A1/2, B1/2, O1/2 i P1/2 znajdują się dodatkowo tarcze ostrzegawcze (odpowiednio ToJ, ToL, ToE i ToC) odnoszące się do semaforów wyjazdowych na stacji umieszczonych przy torach, na które wjazd odbywa się bez ograniczeń prędkości; - na torze wyjazdowym w kierunku Starych Bielic (za przejazdem) znajduje się rozjazd (37) umożliwiający (kiedyś) dojazd do portu rzecznego; --------------------------------------------------------- - obecny stan inrastruktury: - zlikwidowany tor nr 2 (do Starych Bielic); - nieprzejezdny tor nr 1 (poznański); - nieczynny tor 12 do parowozowni; ========================================================= ========================================================= - układ torowy stacji, lokalizacja i oznaczenie rozjazdów, semaforów, wykolejnic, tarcz, peronów oraz przyległej infrastruktury - zgodny z rzeczywistością; ========================================================= ========================================================= info: greg05[malpka]wp.pl, 2009-04-30 aktualizacja: 2009-07-26; aktualizacja: 2012-02-05; ========================================================= =========================================================