|
stacja Więcbork - linia 424 i 436 foto z 2008-08-26Więcbork jest stacją węzłową, zlokalizowaną w zachodniej części miasta i położoną w 269.803 km linii Nakło nad Notecią - Więcbork - Chojnice oraz w 76.832 km linii Świecie nad Wisłą Terespol Pomorski - Pruszcz-Bagienica - Więcbork - Złotów. infrastruktura: - stacja posiada 2 perony wyspowe z czteroma krawędziami, cztery tory główne (3, 1, 2 i 4), jeden tor towarowy (8), dwa tory ładunkowe (5 i 6), dodatkowy tor wraz obrotnicą (pozostał po niej tylko dół) do zaplecza technicznego stacji, kilka torów jest zakończone kozłomi oporowymi; - w południowej-wschodniej części stacji znajduje się, nieczynna już, wieża wodna, wybudowana ok. 1910 roku na planie kwadratu (konstrukcja częściowo szachulcowa), po II wojnie światowej wieża zostala otynkowana; - w obrębie stacji znajdują się jeszcze dwie nastawnie dysponująca Wb i wykonawcza Wb1, magazyn z zadaszoną rampą, budynki zaplecza technicznego, wc oraz kilka budynków gospodarczych; - na dzień dzisiejszyna wszystkie semafory na stacji są unieważnione, zlikwidowano również napędy rozjazdów, pędnie, urządzenia SRK, zdemontowano także semafor K2. historia stacji i linii: - stacja zaistniała wraz z otwarciem odcinka Nakło nad Notecią - Więcbork - Chojnice w październiku 1894 roku; - w październiku 1906 roku Więcbork stał się stacją węzłową dzięki otwarciu linii do Złotowa, a w czerwcu 1909 roku uruchomiono kolejną linię do Terespola Pomorskiego; - w okresie międzywojennym linia w kierunku Złotowa była rozebrana na odcinku Dorotowo - Kujan (granica Państwa); - na przełomie lat 70-tych i 80-tych planowano dobudować drugi tor i zelektryfikować linię 424 na odcinku Gnieżno - Nakło nad Notecią - Więcbork - Chojnice (w Chojnicach linia ta miała się łączyć z planowaną do elektryfikacji linią Kostrzyn - Tczew); - pierwszą linią zamknięta dla ruchu pasażerskiego była linia Więcbork - Złotów, ruch oficjalnie zakończono 21 maja 1993 roku; - w 1995 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego i towarowego odcinek Więcbork - Pruszcz-Bagienica; - ostatni planowy pociąg pasażerski przejechał przez Więcbork 1 czerwca 2000 roku, tym samym oficjalnie został zawieszony ruch pasażerski na odcinku Nakło nad Notecią - Więcbork - Chojnice; - następnie ok. 2002 roku zamknięto w całości dla ruchu towarowego odcinek do Złotowa; - 18 lipca 2003, w ramach programu "Szynobusy dla gmin", w Więcborku pojawił się autobus szynowy 215M-001 wyprodukowany przez ZNTK Poznań S.A.; - w 2006 roku linia 436 na odcinku Terespol Pomorski - Złotów została wykreślona z ewidencji PKP PLK (linia zresztą od kilku lat jest nieprzejezdna); - w 2007 roku w Więcborku pojawił się szynobus z okazji finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy; - aktualnie stacja jest nieczynna, istnieje jednak szczątkowy ruch towarowy, związany z transportem towarów ponadgabarytowych (skrajnie) na odcinku (Śląsk) - Nakło nad Notecią - Chojnice - (Trójmiasto). linki: - Więcbork - Nieoficjalne Forum miasta Więcbork - wątek PKP Więcbork - Więcbork - Nieoficjalne Forum miasta Więcbork - wątek Wieża Ciśnień - Kolejowe wspomnienia - Więcbork plan stacji: - plan stacji Więcbork (wersja robocza D - większa rozdzielczość) |