|
stacja Międzychód - linia 335, 336 i 341 foto z 2008-06 i 2007-07 - Międzychód jest stacją węzłową położoną w 0.0 km linii 336 Międzychód - Zbąszyń, w 56.047 km linii 335 Szamotuły - Międzychód (Międzyrzecz - Rzepin) i w 63.223 km linii 341 linii Rokietnica - Międzychód - Skwierzyna (Gorzów Wlkp.); infrastruktura: - stacja zlokalizowana jest w zachodnio-południowej części miasta; - stacja posiada 3 perony z pięcioma krawędziami, cztery tory główne (3, 1, 2 i 4), jeden tor towarowy (6), jeden boczny (3) zakończony kozłem oporowym, dwa tory ładunkowe (7 i 9) oraz dwa tory do parowozowni i po jednym torze na kanał i obrotnicę; - w południowej części stacji na wzgórzu znajduje się, nieczynna już, wieża wodna, która składa się z samego grzybka (z uwagi na wysokość wzgórza nóżka jest zbędna); - w obrębie stacji znajduje się jeszcze budynek dla drużyn noclegowych (aktualnie zamieszkały), wc, lampiarnia, budynki gospodarcze, magazyn; - aktualnie stacja czynna jest dzięki ruchowi towarowemu do Sierakowa (huta szkła), Zatomia St. (tartak), Łowynia (zakłady meblowe) oraz Bielska (baza paliw), są to trzy zdawki w tygodniu, które przyjeżdżają tu od strony Międzyrzecza i Skwierzyny; - w sezonie 2007/2008 odchwaszczono dużą część stacji i szlaku w kierunku Wierzbna, odnowiono również nastawnie Mi1 i Mi2 (między innymi wymieniono rynny i naprawiono poszycia dachu); opis stacji z warunków techniczno-ruchowych: - ilość peronów/krawędzi: 3/5; - tory ujęte w regulaminie stacji; - wykonywanie manewrów odrzutem zabronione lub ograniczone; - dla wyjazdu pociągu: pasażerskiego w kierunku Kwilcza z toru 1, 2, 3 i 6, pasażerskiego w kierunku Wierzbna z toru 1, 2, 3 i 6, pasażerskiego w kierunku Sierakowa z toru 2, 3 i 4, pasażerskiego w kierunku Trzciela z toru 4 i 6, towarowego w kierunku Wierzbna z toru 1, 2, 3 i 6, towarowego w kierunku Kwilcza z toru 1, 2, 3 i 6, towarowego w kierunku Sierakowa z toru 2, 3 i 4, towarowego w kierunku Trzciela z toru 4 i 6, oprócz podania sygnału zezwalającego (przez dyżurnego ruchu) na semaforze wyjazdowym obowiązuje podanie sygnału: "Nakaz Jazdy" lub pozwolenie za pomocą urządzeń łączności względnie ustnie; - manewry wykomuje drużyna manewrowa; - kierowanie praca manewrową nalezy do obowiązków ustawiacza (7-20); historia stacji: - zwrotnice umożliwiające dodatkowy zjazd z toru 5 na tor 3 zlikwidowano po 1945 r.; - w czasach swej świetności stacji posiadała czynną dwustanowiskową parowozownię, zasiek węglowy (obsługiwany małymi wagonikami), obrotnicę, dodatkowy tor w zachodniej części stacji zakończony kozłem oporowy (brakująca zw35) i dodatkowy tor na przedłużeniu peronu 2; - w drugiej połowie XIX wieku (lata 70-te - 80-te) ruch na stacji był bardzo duży, szczególnie w godzinach 10.30-11.00 i 17.30-18.00, gdzie spotykały się składy z Gorzowa Wlkp., Poznania, Szamotuł i Miedzyrzecza; - ruch pasażerski w latach 70-tych i 80-tych obsługiwały poznańskie i gorzowskie lokomotywy SP-45 (linia Poznań - Międzychód - Gorzów Wlkp.), zbąszyńskie Ty2 i SP45 (linia do Zbąszynia) i międzyrzeckie ST43 i Tkt48 (linia Szamotuły - Międzychód - Międzyrzecz); - znajdujący się na wysokości parowozowni "anglik" (rozjazd 9) został zdemontowany najprawdopodobniej pod koniec lat 90-tych; historia linii: - stacja zaistniała wraz z otwarciem odcinka Międzychód - Wierzbno - Międzyrzecz w grudniu 1887 roku, następnie w sierpniu 1888 roku otwarto w całości odcinek Rokietnica - Międzychód, a w kwietniu 1906 roku przedłużono linię z Wierzbna do Skwierzyny; - w październiku 1907 roku Międzychód stał się stacją węzłową dzięki otwarciu linii do Chrzypska Wielkiego (w tym samym czasie otwarto odcinek Szamotuły - Binino), całość linii do Szamotuł otwarto maju 1908 roku (odcinki Binino - Nojewo i Nojewo - Chrzypsko Wlkp.); - w sierpniu 1908 roku uruchomiono kolejną linię do Zbąszynia; - w okresie międzywojennym Międzychód stał się ostatnią stacją po polskiej stronie, a tor pomiędzy Międzychodem a Wierzbnem został rozebrany (granica Państwa znajdowała się tuż przed stacją Wierzbno); - ruch na odcinku Międzychód - Wierzbno wznowiono w 1939 roku; - z uwagi na bardzo duże uszkodzenia mostu na Warcie w Gorzowie Wlkp. pociągi po II WŚ docierały do czasu odbudowy (1965 rok) tylko do stacji Gorzów Wlkp. Zamoście; - pierwszą linią zamknięta dla ruchu pasażerskiego była linia Międzychód - Zbąszyń, ruch oficjalnie zamknięto w 1987 roku, później jeszcze na krótko wprowadzono zastępczą komunikację autobusową; - w 1992 roku zamknięto dla ruchu towarowego odcinek Lewiczynek - Zbąszyń; - następnie w 1995 roku zamknięto dla ruchu pasażerskiego odcinki Szamotuły - Międzychód, Międzychód - Skwierzyna i Wierzbno - Rzepin; - ostatni planowy pociąg pasażerski odjechał z Międzychodu do Poznania 1 października 1999 roku, tym samym został zawieszony ruch pasażerski na odcinku Rokietnica - Międzychód; - w późniejszym czasie (ok. 2002 roku) na odcinku Szamotuły - Sieraków Wlkp. i Rokietnica - Międzychód zawieszono również przewozy towarowe; - w 2005 roku zamknięto dla ruchu towarowego odcinek Lewice - Lewiczynek; - w 2006 roku linia na odcinku Rokietnica - Międzychód została usunięta z ewidencji PKP PLK; plan stacji: |